Mijn kramp syndroom.

Kramp, vaak wanneer ik een marathon loop of een PR race doen gebeurt het erg vaak dat ik kramp in mijn kuiten krijg. Zo ook de laatste 10 km tijdens de Zeeuwse Kust marathon. Telkens voelde ik de kramp opkomen, alsof er een soort bal zich voortdurend rolt in de bovenzijde van mijn kuiten.

Meestal stop ik dan even om voorzichtig te rekken en strekken maar ik moet dit eigenlijk voor zien te blijven dus wat te doen.

Allereerst hoe kom je er eigenlijk aan, het kan zijn door intensief sporten maar dat doe ik al heel lang. Te weinig drinken tijdens een marathon, nou ik geloof dat ik me best heb laten vol lopen van te voren maar ook tijdens de loop.

Misschien door het ouder worden? Kom op zeg, zo oud ben ik nog niet. Of misschien door magnesium tekort.Dit tekort kan je eventueel opvangen door dagelijks een banaan te eten, helaas bah die lust ik niet. Heb laatst nog eens geprobeerd een fruitcocktail met daarin best veel banaan maar kreeg het niet weg.

Plots kon ik mij weer herinneren wat John mij ooit vertelde en ik weet dat ik toen wel goed liep aan het einde van een marathon en zonder kramp. In de kast stond idd nog een potje met magnesium pillen dus ben gestart met mijn dagelijkse dosis en we zullen gaan zien of dit resultaat op gaat opleveren tijdens de Berenloop.Een week na die geweldige ZeeuwseKust marathon hebben we de draad weer opgepakt. En is er al weer lekker getraind, op zondag in alle vroegte even de MTB gepakt en gewoon een stuk gefietst om mijn bovenbenen weer los te krijgen en dat werkte goed. Ook de belofte om op deze dag de boven ramen en de kozijnen en rolluiken te lappen heb ik ook ingelost.

Maandag een rustig loopje van 4 kilometer en op woensdag de fiets weer en met 26 kilometer en wat meer snelheid voelde alles weer goed aan. Vrijdag en de herfst is nadrukkelijk aanwezig, ik wilde wel weer graag lopen en besloot na het eten te gaan. Een 10 km was het plan, ik vertrok richting de molens van Kinderdijk en het begon al weer aardig te regenen. Plots realiseer ik mij dat ik mijn Foon niet in een zakje had gestopt en zo ben ik na iets meer na 5 km even een restaurant binnen gewandeld om een zakje te vragen. Gekregen en de foon was gered en daarna gewoon mijn training afgerond in de beoogde afstand.

Gisteren al vroeg op stap gegaan voor een 2 uurs loop, het was fris maar droog. Even een oude route uit de hoed getoverd en heerlijk 22 km weg gestapt. Bij de molens zag ik daglicht rood kleuren en kon het niet laten om er een plaatje van te schieten.


8 reacties op Mijn kramp syndroom.

  1. jan zegt:

    Dat is Kinderdijk niet? Wat jij opnoemt tegen kramp helpt allemaal een beetje, met wat geluk blijft het dan weg. Het komt door dat in je kuiten de spieren die moeten samentrekken en ontspannen niet meer gelijk op werken. Te snel starten is ook een oorzaak, compressiekousen helpen ook wel wat, bij mij helpt ook magnesiumpillen slikken, gelukkig lust bananen.

  2. rinus zegt:

    De keren dat het mij overkwam was het vocht tekort, te warm en toch veel drukte gehad op het werk en dan alsnog ee marathon rennen.
    Nu ik dat weet is het niet meer voor gekomen.
    Maar je gaat goed hoor,

  3. John zegt:

    Het werkt voor mij echt Broeder, die magnesium/zink/calsium pillen. Je blijft lekker doorlopen. We gaan elkaar op Terschelling zeker zien, een drankje drinken en een pilletje slikken😉
    Heel blijven en genieten op weg naar en tijdens de Berenjacht.

  4. martine zegt:

    probeer elite eens….

    btw mooie foto!

  5. RunningHans zegt:

    het is het proberen waard… ik heb het ooit gebruikt voor krampen in de kuiten in bed.. hielp ook wel

  6. Koen Martens zegt:

    Geen banaan! je voorouders lusten er wel pap van🙂

  7. Keesdeloper zegt:

    Volgens mij helpt die banaan toch wel. Ik neem bij 25-30 km altijd een stukje of halve banaan, ik heb in 25 marathons nog nooit kramp gehad. Ik weet niet wat het is.

  8. Jacqueline zegt:

    Genoeg tips zie ik bij de reactie’s. Hopelijk zit de gouden tip er voor jou bij. Je trainingen gaan in elk geval lekker.

Geef een reactie

