De Zeeuwsekust marathon, gaaf

Via twitter werd er al dagen naartoe geleefd, de ZeeuwseKust marathon. Niet door mij want had me niet ingeschreven en dacht. Nou die komt later wel is een keer, in 2008 stond ik ook ingeschreven maar moest afhaken ivm blessure.

Maar op vrijdagavond krijg ik de kans om toch te gaan lopen en een startbewijs was snel gevonden en zo zou ik dus starten onder de naam Jeroen met start nummer 569 . Had me totaal niet voorbereid op deze marathon en dacht bij mezelf, we zien het wel.

Zaterdagnacht toch een paar keer wakker geworden en zaterdag morgen vroeg uit de veren. Rond half acht vertrok ik naar Zoutelande, even aan Curly gevraagd waar ik de auto het beste neer kon zetten. De reis ging voortvarend en om iets over negen was ik al op de parkeerplaats en kwam gelijk Ton tegen. Jeroen kwam me netjes ophalen en zo reden we samen naar Burgh Haamstede.

Voor de ingang kwam ik Paola tegen die haar debuut ging maken en in de sporthal aangekomen kwam ik gelijk al weer een dot bekende tegen, Curly, Kees, John, Richard, Tiny met zoons en niet veel later kwam Ronnie ook aanwaaien en Ilonka was Rik aan het zoeken.

Rond half twaalf op naar het start vak, daar even rondlopend kwam ik Claudia tegen. Ze had afgesproken om samen met Martine en Ingrid te starten maar kon hun niet vinden dus kwam ze bij ons staan (ons = bloggers groep die in geniet tempo weg zouden gaan).Iets na twaalf uur ging ik samen met Claudia en Martine (die had Claudia al snel gevonden) over de start lijn.

Ik hoef echt niet uit te leggen dat het warm was, maar de eerste kilometers gingen in net tempo van rond de 5.40. Was een mooi tempo al moest Martine al snel even afhaken voor een aftap stop en even later was ze er weer bij en langzaam vertrok ze ook weer uit het zicht.Op naar de Neeltje Jans, heerlijk asfalt onder de voeten en dat beviel me goed want met de gedachte wat er nog ging komen zag ik al een bui hangen op deze zonnige dag. Het zou zwaar, zwaarder en het zwaarste moest nog komen. Bij de Banjaard hoorde we op afstand al een fluit en wie anders kon dat zijn dan onze Petra en Erik, even drinken en dropje pakken.Na een kleine 19 km het strand weer op, hier moest ik na een paar km een sanitaire stop maken en raakte achterop. Het schone was er nu al vanaf en tempo ging achteruit. Na het strand dook de Beerin weer op want ook zij moest een noodstop maken en zo gingen we verder op stap.De pijntjes stapelde zich op en bij elke drankpost werd uitgebreid gedronken en hadden alle tijd, zelfs Arnold (man van Claudia) had zich als vrijwilliger opgeworpen bij een van de drankposten en had twee uur lang bekertjes staan vullen.De kuiten begonnen te verkrampen bij mij maar Claudia wist constant een target te maken, over 1 km of drankpost gaan we weer even rustig aandoen. Na 50 meter stond daar Hans met een fles water (dat was snel). Even drinken en hop weer verder.Trappen en heuveltjes hier konden we heerlijk even schelden en daar dook plots onze fotograaf Maurice op. Yep we konden weer even lachen voor de foto, maar in werkelijkheid had ik het wel gehad. Meter voor meter gingen we richting Zoutelande, de finish, de eindstreep, de medaille het trotste gevoel.

Maar eerst nog even langs de tank, nog wat klimmetjes en toen het strand op voor de laatste 2 kilometer. Ook dit waren niet de makkelijkste meters, we liepen tegen de kustlijn aan door het water en mulle zand gevolgd op korte afstand Jacq die ook een knappe eindsprint had. En dan zien we Bjorn, ook hij schoot weer mooie plaatjes vandaag.Nog even gestopt bij de walk of fame en met de wetenschap dat het stel Ilonka en Rik samen beslag hadden gelegd op de overwinning konden we op de eindstreep af gaan en kwamen we na 4.42 over de eindstreep. Geweldig was het, een gevoel van trots want het was niet makkelijk. Heb gezellig met Claudia gelopen, gelachen, gescholden en genoten van deze super mooie marathon.Vrijdagmorgen had ik niet bedacht dat ik zaterdag morgen aan de start zou staan en zondagmorgen genoot ik nog steeds van deze spontane marathon.  Wat een geweldige dag.     

16 reacties op De Zeeuwsekust marathon, gaaf

  1. Ik vind het nog steeds de mooiste! Het was er wel warm aan zaterdag!

  2. John zegt:

    Bikkel! Zonder specifieke voorbereiding ff de zwaarste van Nederland doen en ook nog uitlopen.
    Respect Broeder, weer een marathon op je palmares.

  3. Claudia zegt:

    Heel onverwachts maar was gezellig om samen deze hele zware te doen. Geen woord teveel gezegd over deze marathon toch;-).

    Op naar Terschelling.

    liefs Claudia

  4. Op vrijdagavond nog ff snel besluiten om de marathon te lopen met de wetenschap dat het warm zou worden? PFF. Je had toch niet gedronken Richard?
    Knappe prestatie kerel. Ik Hoop volgend jaar van start te gaan.

  5. Pim zegt:

    Nog even we gaan het woord genietmarathon aandragen voor het Groene boekje!
    Super gedaan man,en ik hou wel van gekke spontane gedurfde acties!

  6. martine zegt:

    het was een mooie dag!!
    xxxx

  7. Het was natuurlijk weer leuk je te zien,
    En wat een mooi verhaal heb je er van gemaakt met mooie foto’s , zeker de foto van mezelf ik had geen idee dat die gemaakt was maar vind hem erg leuk doet me gelijk weer denken aan de BMUT daar werd ik ook zo goed verzorgd door Petra🙂

  8. marathonton zegt:

    En dat zo out of the blue…. Goed gedaan met dat warme weer. Leuk je gezien te hebebn. Had ik geweten dat jullie daa liepen had ik in de laatste 10 km noge ven aangezet en meegelopen.

  9. mooi verhaal ! heb er van genoten ! heel erg leuk om je weer te zien broeder ! ik vind de kustmarathon een fantastische wedstrijd ik zeg volgend jaar weer….. waarom makkelijk als het moeilijk kan he😉 groet broeder M

  10. jan zegt:

    Proficiat dat je het gehaald heb!
    Ga ‘m ook een keer doen, hou niet van warmte, wat mij betreft volgende keer maar weer bar en boos weer.

  11. ruud zegt:

    Dat was een onverwachtmarathon-optreden, en niet zo maar 1tje; de zwaarste en dat in de slopende hitte. Maar je hebt ervan genoten en het volbracht; klasse toch dat je dat gewoon zomaar even doet

  12. Jacqueline zegt:

    Jaaaaa, wat is ie mooi hè. Leuk je te hebben gezien en even te hebben gesproken. Sta je volgend jaar met eigen naam op het startnr in het startvak ???

  13. RunningHans zegt:

    Goed verhaal heb je ervan gemaakt. Een mooie marathon, maar loeizwaar. Er is altijd wel wat… wind, hitte, hoog water,….
    Mooi gedaan van je… als je de week ervoor nog niet wist dat je zou lopen

  14. Keesdeloper zegt:

    Mooi gelopen man. En mooi onverwacht dit even uit je mouw schudden. Je bent goed in vorm. Lekker herstellen en doortrainen

  15. weer een mooie verslag van een mooie marathon. Zeeland blijkt toch weer de zwaarste. Knap gedaan in de hitte broeder (Jeroen)🙂

Geef een reactie

