Via Donkse Laagte naar Berenprestaties

Gisteren weer een 21 km ronde gelopen en wat hadden we weer een mazzel zeg, heerlijke temperatuur en weinig wind. Ik was dit keer weer niet vroeg op pad gegaan want het lukt gewoon weg niet meer. Vind “uitslapen” toch echt de moeite waard en was er dan ook om half negen uit.

Rustig wakker worden en om 10 uur vertrokken richting Streefkerk want het was de zelfde ronde als vorige week alleen dit keer andersom. Langs de Donkse Laagte al hardlopend tussen de knotwilgen door vlogen een paar Vinken constant voor mij uit. Heerlijk om in zo’n vogelrijk gebied te lopen. Er zijn nog andere vogels die zich daar vertoeven. Maar vandaag is het de beurt aan de Vink. Door de opvallende kleuren is het mannetje van de vink makkelijk te herkennen. Met name de blauwgrijze kop met de roodbruine wangen maakt de vogel onmiskenbaar. In de winter is de kop minder duidelijk getekend doordat de grijze veren dan een bruin randje hebben. In de loop van de winter en in het voorjaar slijten de bruine randjes van de veren zodat het onderliggende blauwgrijs weer goed zichtbaar wordt. Het vrouwtje is minder opvallend gekleurd dan het mannetje, maar de twee witte vleugelstrepen op beide vleugels zijn ook bij het vrouwtje aanwezig.


De zang van het mannetje is veelvuldig te horen en makkelijk te herkennen. De zang is gedeeltelijk aangeboren, maar jonge mannetjes nemen ook de zang van andere mannetjes over. Hierdoor verschilt de zang per gebied en is aan de zang de herkomst van de vogel te bepalen. In het voorjaar kan het mannetje zijn zang dagelijks wel enkele duizenden keren herhalen.

De vink heeft een grote, krachtige snavel die typerend is voor zaadeters. Vinken eten in de zomer echter veel insecten en ook de jongen krijgen eerst alleen insecten te eten. In de winter trekken de Nederlandse vinken naar het zuiden, terwijl vogels uit het noorden in Nederland overwinteren. De vogel is ’s winters vaak in kleine groepen te zien en eet dan bijna alleen maar zaden.

Maar na deze vogel info kom ik toch nog even terug op een ander dieren spektakel, jawel de Berenloop op Terschelling. Daar liepen vele bloggers mee en ik zal er even 2 uitlichten die weer een bijzondere prestatie hebben geleverd.

berenloopwinnaarsAllereerst heeft de Beerin van 2008 haar titel niet kunnen prolongeren maar werd ze uiteindelijk wel derde vrouw en dat is natuurlijk een vermelding waard. Oftewel Gefeliciteerd Claudje. En dan hadden we Broeder Ronald die van zich deed spreken. In zijn laatste blogje las ik “ik zie wel hoe het gaat lopen en er lig totaal geen druk” Nou het resultaat is wel dat hij een prachtige PR heeft gelopen en dat het mijn inziens een kwestie van tijd zal zijn dat hij de marathon binnen de 3 uur gaat volbrengen. Broeder ook jij van harte gefeliciteerd en enjoy it.

runcapy en rrVandaag weer eens een mooie investering gedaan want de nieuwe Garmin 405 is onderweg.

7 reacties op Via Donkse Laagte naar Berenprestaties

  1. Léonie zegt:

    Wat hebben de beer en beerin een topprestatie geleverd heh?! Maar jij hebt er ook weer een mooi rondje opzitten! En die km’s, gewoon een kwestie van doorlopen……

  2. Koen martens zegt:

    Ik slaap er nog slecht van hoe broeder en zuster dit geflikt hebben🙂

  3. Tiny zegt:

    Leuk om onderweg vogels te spotten. Struikel wel ooit bijna over mijn eigen voeten als ik teveel rond loop te kijken.

  4. Jacqueline zegt:

    Er zijn idd topprestatie’s geleverd op Terschelling. Maar jou training mag er ook zijn.

  5. Claudia zegt:

    Dankjewel voor lichtje-op-mij, mooi dat er weer klokje onderweg is.

    liefs Beerin

  6. John zegt:

    De kilometers vliegen gestaag onder de voeten door. Klasse! En dan ook nog een nieuw vriendje onderweg😉 Veel plezier ermee, en lekker kilometers blijven maken.

  7. schaam mij dood… zie nu pas deze blog… dank dank dank broeder voor je speciale aandacht!! Ik geniet nog steeds na van de Berenloop! En mocht je nog 405 vragen hebben.. ik hoor het wel🙂

Geef een reactie

