15 km en de Vlaamse Gaai.

Wat een lekker weer wederom, heerlijk qua temperatuur alleen was de wind nadrukkelijk aanwezig vandaag. Ik was niet van plan een groot verhaal te maken vandaag maar toch zal hij ietsjes langer worden dan dat ik verwacht had.

Het lopen ging lekker alleen wilde ik een 21 km run maken maar bij het 7 km punt ging het verstand in de aanval en besloot ik een 15 km ronde te pakken. De wind was heavy maar toch gingen de km voorspoedig.


In Kortland kwam zag ik twee opmerkelijke vogels tegen, een daarvan was de Vlaamse Gaai, De Vlaamse Gaai is de enige echt kleurrijke vertegenwoordiger in Nederland van de kraaienfamilie. Het is bovendien een bijzonder mooie vogel om te zien. Hoewel een opportunist, is de vogel ten opzichte van mensen verrassend schuw. Daar komt nog bij dat hij gebonden is aan bosrijke omgevingen, zodat hij lang niet overal vaak te zien is. Mijn tuin grenst gelukkig aan een bosstrook met bovendien heel veel eiken (de vogel is in de herfst gek op eikels die hij her en der verstopt, vervolgens vergeet en zo de boom helpt met de verspreiding). Ook de Vlaamse Gaai plundert in het voorjaar menig zangvogelnest, hoewel naar het schijnt niet op zo’n uitgebreide schaal als de ekster.  Hoewel schuw, verschijnt de vogel ’s winters toch zo nu en dan op mijn voedertafel of pindanetjes. Met name in strenge winters kan het een bijna dagelijkse gast zijn. Andere vogels worden subiet weggejaagd en de vogel schrokt werkelijk het aangeboden voer naar binnen. En ondanks zijn omvang zijn ook pindanetjes geen enkel probleem. De Vlaamse Gaai gaat daar min of meer opzitten in tegenstelling tot de mezen die er aan hangen.

De andere vogel was mij al eens eerder dit jaar opgevallen helaas kan ik daar tot op heden nog geen naam aan vast knopen, deze vogel heeft een wel heel opmerkelijke kleur want hij is groen geel en een 20 cm groot. Ik had deze vogel samen met een mede genoot al eens zien vliegen in de zelfde omgeving en heb zojuist het internet af gezocht naar afbeeldingen maar tot mijn ongenoegen nog geen succes. Mocht ik ze nu weer traceren dan schiet ik er een foto van.

caroline essberger

Maar naar 15 km in een tijd van 1:20 was een goeie training en het gaat heerlijk zo. Morgen naar de Caroline Essbergen in Dordrecht en overmorgen gaan we naar het zonnige Gibraltar. Fijne (werk)week een ieder.

9 reacties op 15 km en de Vlaamse Gaai.

  1. Tiny zegt:

    Heerlijk toch dat je tijdens je loopjes vogels kunt spotten en kunt genieten van de omgeving.

  2. Claudia zegt:

    Lekker ontspannen loopje, fijn dat het zo goed gaat. Een dagje zon is altijd lekker maar waarschijnlijk zul je er weer weinig van meemaken. Jij ook fijne week.

    liefs Beerin

  3. Jacqueline zegt:

    Wat een super loopje !!

  4. JeeWee zegt:

    Lekker gelopen en genoten van alles om je heen.

  5. koen zegt:

    Aan eikels geen tekort er lopen er genoeg rond ?! (-:

    Fijne werk/vakantie ,vergeet je running outfit niet.

  6. hans zegt:

    je hebt het tempo er al weer aardig inzitten

  7. Bjorn Paree zegt:

    Have fun in Gibraltar !

  8. Petra zegt:

    Lekker tempo’tje Rich! Ik vind die vlaamse gaaien vreselijk lelijk. Ze vreten ook altijd al het lekkers op, wat je neerlegt voor de kleine vogeltjes…..

    Zon ze, eh werk ze in/op Gibraltar.

  9. John zegt:

    Vlaamse Gaaien zijn toch niet echt zo zeldzaam. Er gaat geen dag voorbij of er zitten er wel in onze tuin. Inderdaad mooie beestjes! Misschien komt het omdat we dichter bij de Vlamingen wonen🙂

Geef een reactie

