Panama een geweldige ervaring

kentekenZo na 5 dagen zijn we weer terug in ons schone landje want geloof me Panama City is niet zo schoon en dat met anderhalf miljoen inwoners. Maar natuurlijk bij het begin beginnen, op dinsdag morgen ben ik al rond kwart voor acht vertrokken naar Papendrecht om daar een collega op te halen die weer terug naar huis in Sjanghai ging en daarna naar Bergschenhoek om Peter op te pikken.

Op Schiphol zijn we neer gestreken in de Premium Lounge waar Peter een abonnement heeft en ik een introducé kaart had. Hier kan je heerlijk genieten van een lekker ontbijtje in een heerlijke rustige omgeving. Nou daar word Rich ook lid van.

Maar rond half twee stegen wij op om het luchtruim op te zoeken richting Panama, een beste reis overigens want 11 uur vliegen is een aardig end,  afstand is iets meer dan 10000 km. Aan ruimte geen gebrek want ik zat in een rij van 3 waar maar 2 personen zaten dus de middelste stoel was leeg en diende als opslag voor leesvoer en andere onzin. Het ene persoon vlak naast mij was een meid uit Burningham Engeland die met haar vriend (een Panamees) op familie bezoek gingen. Deze dame was ook een hardloopster en haar verste wedstrijd afstand was de halve marathon. Dus dat schept een communicatie band. Heerlijk zitten beppen en natuurlijk ook diverse films bekeken waaronder ook een docu van de New York Marathon 2008 met Paula Radcliff als winnaar bij de dames.

Maar met zes uur tijd verschil (vroeger) kwamen we om half zeven aan op het vliegveld Tocumen in Panama. Waarna we enige tijd later werden opgehaald om naar ons hotel gebracht te worden. Het was Hotel La Cresta Inn en hier worden vele zeelieden en service engineer,s door de Agent naartoe gebracht voor de overnachting. Maar toen we de volgende morgen ergens een bakkie deden kwamen we tot onze grote  ontdekking dat het geen zes uur maar 7 uur tijdverschil was.

bus-1Er waren al enige uren vertraging op gelopen met het binnenkomen van het schip de Stolzen en daar kwamen er nog wat meer bij. Dus op woensdag morgen ben ik samen met Peter opstap geweest voor een stukje sightseeing.

Maar als voetganger heb je daar nauwelijks iets te zoeken. De wandelpaden zijn zo slecht, ongelijk en je kan er zo maar in een soort put van 20 x 30 cm vallen op een willekeurige plaats. Nee die wandelpaden zijn echt erg slecht, en fietsers zie je er helemaal niet. Nou wat dan wel, auto en vele bussen met deuken op elke plaats die je je maar kan bedenken. Het is echt een drukte van jewelste.

De bussen zijn ook erg goed te horen, het zijn oude Amerikaanse schoolbussen die helemaal gepimpt zijn en de uitlaat is ontdaan van de demper zodat ze kabaal maken voor 10 bussen. Op mijn terug reis sprak ik met een Panamese studente en zij vertelde mij dat de buschauffeurs vele (dodelijke) ongelukken maken en gezien het rijgedrag verbaast mij dit niets.

bus-4De Skyline is er een die mooi is, vele woontorens aan de kust sieren de stad. Vele woontorens zijn nog in aanbouw evenals een heuse boulevard. Ja de boulevard is er een om van te genieten, helaas voor ons was dit nog over de gehele kustlijn waar wij gelopen hebben nog gesloten.

Ook een ander ding wat mij is opgevallen is hoe mensen omgaan met huis- en zwerfvuil. Het is er gewoon een grote bende langs de weg. Mensen gooien gewoon hun vuilnis langs de kant. Ook lege flessen of noem maar op. Nee daar is Nederland nog helemaal niets bij ook al is Nederland niet zoals in Singapore.

route-panama-cityMaar woensdag middag wilde we toch even een rondje gaan hardlopen, ook nu was het kei warm maar allee we gaan. Garmin stond op de dokstation maar helaas was hij nauwelijks geladen en na bijna 3 km viel hij uit. Nou hij was niet de enigste die uitviel want ik kon ook haast niet meer. Was iets te snel van stapel gegaan en blies me helemaal op. Peter is toch iets verder en kan beter met de hitte omgaan. Dus bij het parkje in de buurt aldaar heeft hij nog een paar rondes extra gelopen.

Woensdag avond om negen uur werden wij met de taxi opgehaald om ons naar het bootje te laten brengen. Aangekomen bij de pilootstation was er een klein probleem met het bootje die ons naar het grote bootje zou brengen.

bridge-of-the-americasDus weer de taxi in en verder naar het volgende vertrek punt. Daar op het kleine bootje de zee op richting de Stoltzen. Deze was wederom vertraagd en na een tijdje toen hij voor anker lag konden wij via de touwladder aan boord gaan. Nu hadden wij in December al een inspectie gedaan en alles zag er toen weer “goed” uit en nu kwamen alle nieuwe onderdelen aan bod die wij bij ons hadden om te installeren. Maar niets was minder waar want van al het werk wat wij toen hadden gedaan was weinig meer terug te vinden. Het onderhoud wat er aanbeveelt was is nimmer gebeurd en zo stond er veel apparatuur van ons wederom onder water waardoor een vele aardfouten waren. Dus de klus kon beginnen vanaf 23.00 uur.

richNa 17 uur aaneengesloten gewerkt te hebben en 1 bakkie en 1 koekje en een paar blikjes 7up waren we de volgende dag om 16.00 uur klaar met onze werkzaamheden. Zo goed en zo kwaad hebben we getracht alles te fixen maar we konden niet tegen gaan dat er uiteindelijk 8 tanks buitenwerking zijn. Ook nu is er wederom met klem geadviseerd om onderhoud te geven aan de tanks want anders kunnen we over 4 maanden gewoon weer overnieuw beginnen. Water, zout, staal en stroom zijn elkaars grote vijanden.

stolzen-sluisNatuurlijk zijn we het Panama kanaal doorgevaren en dat is op zich een geweldige belevenis. Een filmpje die ik vond op internet laat in 75 seconden zien wat ik in een hele dag heb gedaan. Het Panama is 81 km lang en de breedte varieert van 70 tot 300 meter. De sluizen hebben een breedte van 33,53 meter en de maximale breedte van de schepen die er doorheen mogen is 32.30 meter.

Vier elektrisch aangedreven locomotieven (2 links en 2 rechts) houden een schip in de achtereenvolgende sluizen in het midden bij het invaren en tijdens het vullen en ledigen van de sluis. De schepen bewegen op zich op eigen kracht maar komen bij de beperkte snelheid in de sluizen en door de bochten in het kanaal aan manoeuvreerbaarheid tekort, vandaar dat de autoriteiten verplicht voor 3000 dollar per uur eigen sleepboten verhuren aan de grotere schepen.

De speciaal gebouwde sleepboten worden met kabels achter de grote schepen bevestigd en zijn voorzien van “Z-drive” aandrijvingen, wat inhoudt dat de beide schroeven alle kanten uit kunnen worden gericht waardoor ze de grote schepen optimaal kunnen afstoppen en richten tijdens de doorgang.

locoHet bijzondere aan het Panamakanaal is dat het schip als het ware over de bergrug geheveld wordt. De waterniveaus van Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan verschillen op zich minder dan 30 cm, maar de getijden zijn flink verschillend, de Stille Oceaan kent ter plaatse ongeveer 3 meter getijwisseling terwijl de Atlantische oceaan aan de andere kant minder dan 1 meter getijwisseling kent. Het Gatunmeer in Panama is hoger dan beide oceanen (het wateroppervlak ervan ligt ca. 26 meter boven zeeniveau). Dat meer is dan ook het (zoetwater)reservoir dat de sluiscomplexen voedt. In het oorspronkelijke ontwerp was het de bedoeling een doorgaande verbinding te realiseren, door de getijdewerking is dat nautisch onmogelijk en is er in principe altijd minstens een sluis nodig.

Vertrekkende van de Stille Oceaan varende naar het oosten vaart het schip eerst onder de Bridge of the Americas door, die onderdeel uitmaakt van de Pan-Amerikaanse Snelweg die Noord- en Zuid-Amerika met elkaar verbindt. Dan passeren we  de havens van Balboa en gaan we door de twee sluizen van Miraflores waar we daarna door het Miraflores-meer naar de Pedro Miguelsluis varen.

Hierna komen we op de 42 km lange Gantunmeer richting de drie Gatunsluizen waarna we uiteindelijk bij Colón de Atlantische Oceaan opgaan. Om ongeveer 17.00 uur kwam er een pilootbootje weer langszij varen en konden wij via de touwladder het schip verlaten. Dit gebeurde al varend en dit was voor mij de eerste keer om zo al varend van boord te gaan. Op voorhand zat mijn hart in mijn keel maar het viel echt mee om deze stap te zetten, en het kan nog veel erger heb ik gehoord. Het Panamakanaal is de enige plek ter wereld waar de kapitein het volledige gezag over zijn schip moet overdragen tijdens de passage.

Het was de bedoeling dat wij om 20.00 uur zouden gaan vliegen op donderdag avond maar omdat niet haalbaar was ons vliegtuig te halen moesten we nog een dag langer in Panama City verblijven en werden we weer bij ons hotel afgezet.

route-panama-city-1Op vrijdag hebben we natuurlijk uitgebreid uitgeslapen want na een dag van 24 uur en goed doorwerken zonder enige rust was dit geen overbodige luxe. Maar later die dag besloten Peter en ik om toch de hardloopschoenen aan te doen en een rondje te gaan hardlopen. Ik vertelde tegen peter dat ik mijn tempo laag wilde houden en dat hebben we dan ook gedaan. Na acht km waren we weer terug in het hotel en wederom was het erg warm geweest, maar door het tempo te drukken ging het dit keer wel goed. Ook de kwetsuren hebben zich goed gehouden dus ga ik langzaam de km weer opbouwen.

Deze avond was het tijd om vaarwel te zeggen tegen Panama en weer richting huis te gaan. Het was voor mij een geweldige beleving en ervaring om zowel een stukje van de wereld te zien, om te mogen werken met een strakke deadline (daar hou ik van) en om door het Panama kanaal te hebben mogen meevaren.

Om een indruk te krijgen hoe de rit door het Panama kanaal gegaan is moet je even op deze link klikken en dan zie je in 75 seconden wat ik in een dag heb mogen ervaren.  En binnenkort staat hier nog een link naar de foto album.

12 Responses to Panama een geweldige ervaring

  1. hans schreef:

    Wat een ervaring weer. Temp. is natuurlijk heel erg wennen om te lopen. Je hebt weer nuttig werk verricht

  2. John schreef:

    Machtig interessant verslag! Het is dan hard werken maar je krijgt er een berg leuke ervaringen voor terug. Gaaf Richard!

  3. Tiny schreef:

    Prachtig verhaal Richard!

  4. Jacqueline schreef:

    Zo, wat een super uitgebreid verslag. Leuk om te lezen. Je bent een hele ervaring rijker.

  5. Broeder Ronald schreef:

    wow, wat een belevenis Broeder. Mooi verslag en gaaf filmpje maar ook weer fijn dat je weer terug bent.

  6. Koen Martens schreef:

    Welcome back

    Bedankt voor je keurige uitleg Rich.

  7. John schreef:

    Welcome back!!
    Wat een belevenissen in een mooi verslag samengevat.
    En ook nog kunnen lopen, maar belangrijker nog dat je nergens last van hebt gehad. Er kan dus weer getraind worden. Ik ga zo het filmpje bekijken en ben benieuwd naar de rest van de foto’s.

  8. Petra schreef:

    Waanzinnig wijs Rich! Super dat je zo’n uitgebreide uitleg erbij zet, dan snappen we het een beetje. 11 uur vliegen, 17 uur achter elkaar werken! Man oh man, ze betalen je toch wel goed hè?

  9. Rinus schreef:

    Jeetje wat een belevenis en wat een land zeg!.
    je hebt goed werk verricht en als aanvulling op het onderhoud en dan voornamelijk het staal!, het was vast en zeker geen Corus staal….
    Leuke film en ik dacht dat ze het pannema kanaal aan het verbreden waren?, of heb ik het mis.
    Groet Rinus.

  10. Bjorn Paree schreef:

    Panama-Kanaal – deze staat nog immer op mijn wensen lijstje. Heb alle grote rivieren/kanalen van de wereld bevaren maar deze nog immer niet. Gaat waarschijnlijk een cruis-schip worden maar ach.. genieten moet ook mogen. Top verslag !! Thanx voor het filmpje.

  11. Claudia schreef:

    Welkom terug Leeuwtje. Niet echt inmiddels alweer weg. Zag net tussen lijst ongelezen verhaaltjes alweer een verslag staan van je volgende reis van jou. Maar dit is een schitterend verhaal om te lezen, wat een leuke baan heb jij toch. En goed om te lezen dat het lopen beter gaat, voor je het weet is het september.

  12. […] was de mooiste ervaring de reis naar Panama waar ik samen met Peter onze werkzaamheden hebben uitgevoerd tijdens de rit door het Panama Kanaal […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: